Utveckling

Jag tror på utveckling. På att lära sig. På att fortsätta kämpa, ibland bara en sekund i taget. Mitt främsta mål är att få ro i själen. För den är väldigt orolig nu. Och det tar sig i utryck på flera olika sätt.
Jag har Fibromyalgi med varierande värk från dag till dag men alltid ont. Jag har generaliserad ångest, social ångest med panikattacker och återkommande depressiva dagar.
Men jag jobbar på att tänka att jag Är inte mina sjukdomar. Jag är så mycket mer än så. Men ibland händer det att jag känner mig som en värkande ångestklump.

onsdag 21 september 2011

Det räcker

Så länge jag kan minnas har jag varit högpresterande. Det i kombination med några andra mindre bra sätt att välja att hantera livet gjorde att jag gick in i väggen. Det var över tio år sedan. Jag har förändrats väldigt mycket, eller utvecklats rättare sagt väldigt mycket under denna tid. Med små steg.
Samtidigt som det kan kännas som att jag står på ruta ett när jag får samma vidriga panikångest som tidigare. Om och om igen.

Men.

Nu är jag så fruktansvärt trött på att prestera. Vara "duktig". Det är först nu jag Verkligen känner hur trött jag är på det. Det står mig upp i halsen. Nu får det vara slut på att vara "duktig". Nu ska jag bara vara. Precis som jag är. För det räcker nu.

3 kommentarer:

  1. Du har dugt hela tiden, men inte sett det själv. Vi är våra värsta fiender själva, gäller att hantera våra egna krav och inse att de kommer från oss själva, när man släpper på dem så brukar man kunna må bättre, men det tar sin tid.
    Du behöver inte prestera för att vara bra vännen, du är bra som du är.

    varma kramar

    SvaraRadera
  2. Min terapeut har sagt till mig några gånger att jag är som en diktator mot mig själv.
    Jag har verkligen bestämt mig för att sluta prestera enbart för presterandets skull. Det räcker med att vara.

    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Jag känner likadant. T o m nu, när jag har så svåra smärtor i magen, anklagar jag mig själv för att vara lat. Jag vet inte vid vilken gräns jag har tillåtelse att vila och inte prestera.

    Vilka diktatorer vi är! När ska vi börja med att tycka att vi är helt OK som vi är.

    Du om någon har verkligen kämpat och är väl värd att bara "vara".

    Varm kram!

    SvaraRadera