Utveckling

Jag tror på utveckling. På att lära sig. På att fortsätta kämpa, ibland bara en sekund i taget. Mitt främsta mål är att få ro i själen. För den är väldigt orolig nu. Och det tar sig i utryck på flera olika sätt.
Jag har Fibromyalgi med varierande värk från dag till dag men alltid ont. Jag har generaliserad ångest, social ångest med panikattacker och återkommande depressiva dagar.
Men jag jobbar på att tänka att jag Är inte mina sjukdomar. Jag är så mycket mer än så. Men ibland händer det att jag känner mig som en värkande ångestklump.

lördag 10 september 2011

Arbetsträning

Jag har känt mig väldigt orolig i kroppen. Riktigt konstig faktiskt. Jag tänker att det kanske har att göra med att jag slutade med Stesolid och gick över till Sobril. Även om min läkare sa att det inte skulle märkas om jag gick över från 10 mg Stesolid till 30 mg Sobril. Jag kan nästan hoppas att det är det för då är det övergående.
Jag har bestämt, i samråd med läkaren, att jag ska ha kvar Stesolid för säkerhets skull iom att den är snabbverkande. Men bara för "extrema situationer". Den finns inte ens på lager nu så jag vet inte.

Har varit på Katthemmet på möte och nu är det beslutat att jag ska  börja arbetsträna där på tisdag. Tre dagar i veckan. Till att börja med i tre månader. Det känns underbart. Vilken arbetsmiljö!

När jag åkte hem fick jag sån panikångest så jag knappt klarade av att handla. Jag försöker tänka att det har att göra med att man går in i något nytt och okänt men det är tungt när man väl har den där paniken.

Men varje dag är en ny dag. Jag försöker se mer till nuet och lite framåt. Försöker att inte tänka så mycket på sådant som hänt som varit negativt. Speciellt inte ångestattacker för då skrämmer jag bara upp hjärnan ännu mer. Tanken är att hjärnan ska glömma bort det där försvaret som visar sig genom panikångest.

6 kommentarer:

  1. Det kommer att bli bättre. Hela tiden bättre.

    Vad menar du med att Stesolid inte finns på lager? Restad på ditt apotek? De bör ha i en annan styrka (du kan ta 2 alt. dela) eller annan förpackningsstorlek. Ditt apotek verkar konstigt...

    Stor grattiskram från mig och Smilla!

    SvaraRadera
  2. Det är så konstigt att det negativa som hänt i ens liv lever så länge. Det är som om man upprepar de dåliga händelserna om och om igen. Varför kan man inte göra likadant med de bra?

    Du är så bra på att se samband till varför du får panikångest. Det gör, att du kan hitta nya vägar att göra "samma saker". Och lura hjärnan på det sättet.

    God natt, min fina vän! Hoppas att du sover gott utan mardrömmar!

    SvaraRadera
  3. K: Tack så mycket!
    Det är slut hos leverantören skulle komma 1 september men har inte kommit än. Och så får de inte byta ut till en annan styrka och sen så hade jag recept på 25 st 10 mg och det fanns bara 100 st. Så nu har jag ringt till Apoteket och frågat vart det finns vad för styrkor och så har jag ringt min läkare och lämnat meddelande om att jag behöver ett nytt recept på 2 mg och så får jag ta flera. Jag blir så stressad. Det fungerar verkligen inte med Sobril, jag blir bara sämre och sämre. Så jag behöver Stesolid så fort som möjligt...

    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Trollis: Ja, det är kanske för att de negativa händelserna är "hot" och därför viktiga för överlevnaden att minnas?

    Nu har min ångest spärat ur fullständigt så jag kan knappt gå och handla eller åka tunnelbana. Hoppas jag får ordning på det när jag går tillbaka till Stesolid. Och om det inte är det så vet jag inte vad som gjort att jag blivit så mycket sämre så snabbt...

    Tack vännen och kram

    SvaraRadera
  5. Byt Apotek! Jösses vad stelbenta. Vet jag att jag gör rätt och hjälper kunden så gör jag det. Eller får du ge mig fullmakt att ta ut dina mediciner och skicka dem på posten. ;) *idioter...hmpf*

    Det finns 5 mg med och eftersom du garanterat inte överanvänder Stesolid så kan väl din läkare skriva en 100-burk?

    SvaraRadera
  6. Tack för din omtanke, det är värt mycket för mig! Jag var tillbaka på Kronan idag för att säga till men först frågade jag bara om det kommit in 10 mg än. Då var både det och 5 mg slut hos leverantören...men så sa hon att de hade brutit en förpackning och hade en påse med 25 st så då fick jag det utan problem, så jag behövde inte säga något =). Det beror verkligen på vem som står bakom disken. Hon gjorde verkligen skillnad för mig till det bättre.

    Jag fick aldrig tag på min läkare på telefon så jag meddelade att det nästan var slut på 5 mg också så då skrev hon 2 mg. Jag har skrivit brev till henne nu...

    SvaraRadera